اولین شبکه ۴k صداوسیما راه اندازی شد!

4کا

اولین شبکه سازمان صداوسیما ایران با فرمت ۴k از چند روز قبل به روی ایر رفته است این شبکه فعلا در تهران قابل دریاقت است البته فعلا هیچ دستگاه دیجتال موجود در بازار کشور از فرمت این شبکه پشتیبانی نمیکند.

 

تکنولوژی ۴K چیست ؟

رزولوشن ۴k یک اصطلاح عمومی برای دستگاه های است که صفحه نمایشی با رزولوشن افقی ۴،۰۰۰ پیکسل دارند .
و یا به عبارتی ۴k یک وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است که وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر خط تصویر است. یوتیوب جزء سرویسهایی است که این فرمت در آن استفاده می‌شود.( در یوتیوب میتوان ویدئو هایی با وضوح حداکثر ۴۰۹۶ × ۳۰۷۲ (۱۲٫۶ مگاپیکسل، نسبت معیار جنبه ۴:۳)آپلود کرد... برای خواندن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

 

اولین شبکه 4کا

 

چندین استاندارد مختلف رزولوشن ۴kدر زمینه تلویزیون های دیجیتال و فیلمبرداری دیجیتال وجود دارد.

در سال ۲۰۱۳، قیمت برخی از مدل های UHDTV زیر ۱۰۰۰ دلار در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است . به هر حال به دلیل برخی محدودیت ها ، تلویزیون های ۴k هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

رزولوشن افقی یک جهش از نسل قبل محسوب میشود که بر اساس رزولوشن عمودی (مانند ۱۰۸۰i ,720p، ۴۸۰p و غیره) کار میکردند. از لحاظ کیفیت رزولوشن ۱۰۸۰p را میتوان با ۲k مقایسه کرد ( ۲k یک زرولوشنافقی با ۱۹۲۰ پیکسل می باشد)

برخی از اسمارت فون های جدید نیز از فرمت فیلم برداری با کیفیت رزولوشن ۴k پشتیبانی میکنند .

UHD 4K با وضوح ۳۸۴۰ پیکسل × ۲۱۶۰ Line(8.3 مگاپیکسل، به نسبت تصویر ۱۶:۹) است و یکی از دو رزولوشن ultra high definition television میباشد که مصرف کننده های تلوزیون را هدف قرار داده است، دیگری UHD 8K است که ۷۶۸۰ پیکسل × ۴۳۲۰ Line (33.2 مگاپیکسل) میباشد . UHD 4K دو برابر رزولوشن افقی و عمودی از فرمت HDTV 1080P بیشتر دارد ( و در کل چهار برابر پیکسل بیشتر )

 

 

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
بهترین و جدیدترین خبرها و حاشیه های صداوسیما با نگاهی متفاوت
آرشیو مطالب
قدرت گرفته از بلاگ بیان